La edición 58 del Festival Internacional de Cine de Xixón (FICX), que se va celebrar ente’l 20 y el 28 de payares, consolida anguaño’l so apueste pol cine independiente, el descubrimientu de nueves autoríes, l’amuesa competitiva d’obres ensin distribución comercial y l’estrenu n’España de filmes d’una nueva xeneración de cineastes iberoamericanos.

El dardu na mirada

La imaxe gráfica d’esta edición del festival, creada pol diseñador xixonés Marco Recuero, axunta los principios programáticos del festival, llanzando “el dardu na mirada”, femenina, punchante y diversa. Una imaxe nueva, diferente,  colorida,  de lluces intenses, tan viva como’l cine independiente.

Nueves secciones

Una de les principales novedaes del Festival Internacional de Cine de Xixón ye que la sección oficial va tener trés categoríes: Retueyos, que va presentar primeros, segundos o terceros llargumetraxes de mirada heteroxénea y esploración formal; Albar, qu’acompaña nel so viaxe cinematográficu a quienes contribuyeron a conformar la identidá del festival a lo llargo de los años; y, Tierres en trance, que naz anguaño cola vocación de convertise en pantalla pa un cine iberoamericanu siempres comprometíu colos sos combates.


 

Un premiu pa sofitar la distribución de filmes independientes

Les trés secciones cunten cola mesma dotación económica. Va otorgase un premiu de 10.000 euros a la obra ganadora de caúna y el festival añade’l Premiu a la Distribución, con otros 3.000 euros pa la distribuidora qu’adquiera los derechos de la película qu’escueya’l xuráu.

 

Primer adelantu de programación

Como primer adelantu de programación, el festival anuncia seis películes.

Na sección Tierres en trance van competir, ente otres, la brasileña Curtia Miragem de Sol, d’Eryk Rocha, qu’amuesa un viaxe qu’afonda na sociedá carioca al traviés de los güeyos d’un taxista del turnu de nueche que xunta humor, empatía y crítica social, y la venezolana La fortaleza, del director Jorge Thielen, que reflexa cómo’l país suramericanu construyese sobro una hestoria convulsa.

Na sección Retueyos, la directora catalana Meritxell Colell (Col vientu) va estrenar Tresoceániques, trabayu codirixíu cola cineasta arxentina Lucía Vassallo. Un proyectu que s’establez na intersección ente’l testu escritu y l’imaxe y que surde de la necesidá de dambes de reconectar con Barcelona y Bonos Aires. La película fórmase al traviés de les cartes, correos electrónicos y sesiones de Skype que les comuniquen a lo llargo de cuatro años.Una correspondencia na que viaxen del pasáu al presente, repasando les memories y l’actualidá de los momentos, les cases y les ciudaes vivíes.

Per otra parte atópase l’estrenu n’España Ente perru y llobu, una película hispanu-cubana estrenada na Berlinale de la cineasta canaria Irene Gutiérrez, que flúi ente la ficción y el documental, la memoria de guerres empataes y ideales siempres a alderique. Un exerciciu de camín del tiempu y lluz que nun va dexar a naide indiferente. Un cantar imposible d’escaecer. Una Cuba siempres viva. Cierta señardá que, nel casu de la isla, siempres pué interpretase como prevocación.


 

Asturies vuelve tar representada en secciones competitives per cuartu añu consecutivu con obres de gran calidá. En Albar, caminando sobro l’espíritu d’un  cine audaz, necesariu, que llega tarde y precisamente por eso adquier el valor de les películes filmades con sentíu del deber, Ramón Lluís Bande va estrenar Vaca mugiendo ente ruines, un percorríu físicu dende’l Mazucu hasta la Plaza del Parchís en Xixón, y temporal, el de los meses qu’una Asturies sitiada aguantó sol gobiernu del Conseyu Soberanu d’Asturies y Llión, presidíu por Belarmino Tomás. El documental amuesa un Xixón derrotáu pero que s’exilia cola dignidá de torgar, como un de los sos últimos xestos, que se produza un bañu de sangre antes de la cayida de la ciudá en manes de les tropes franquistes.

Shirley, un biopic empobináu pola estadounidense Josephine Decker, ye un exerciciu formal que recueye un momentu concretu na vida de la escritora Shirley Jackson, autora de La maldición d’Hill House. Foi Premiu Especial del Xuráu na pasada edición del Festival de Sundance. Tratar d’una investigación, feminista, de l’amistá disllocada, depresiva, agorafóbica, ente dos muyeres protagonizada pola actriz Elizabeth Moss, que saltó a la fama tres el so papel en Mad Men.

Isabella, mención especial en Berlín, forma parte de la serie d’adaptaciones d’obres de William Shakespeare que l’arxentín Matías Piñeiro lleva más d’una década filmando. Tratar d’una sátira sexual vanguardista con arrogantes actrices. Una interpretación llibre de la pieza teatral Midida por midida construyida a partir del casting al que la protagonista sométese y les inseguridaes que lu provoca.

 

Focos na obra de dos directores iberoamericanes

En collaboración cola Oficina de polítiques d’Igualdá del Conceyu de Xixón, el festival entamó dos focos que van poner atención sobro la obra de dos realizadores iberoamericanes, la portuguesa Leonor Teles y l’arxentina Ana Katz.

 


Leonor Teles,  nació en Vila Franca de Xira, Portugal, en 1992 y empecipióse nel cine al traviés d’una busca documental sobro los llugares y imaxes de los sos oríxenes familiares en Balada d’un batraciu (2016). Una xaronca de cerámica y ciertu humor dexáron-y atopase y cavilgar sobro la so identidá y el papel de la comunidá romanina en Portugal. Amás, con esi curtiumetraxe ganó, a los 24 años, l’Osu d’Oru al Meyor documental nel Festival Internacional de Cine de Berlín en 2016. Yá en 2013, col so primer curtiumetraxe Rhoma Acan, foi premiada nel festival IndieLisboa.

Col llargumetraxe Terra Franca (2018) filmado ente la tierra y el mar, que nel so cine nun son necesariamente elementos separaos sinón partes d’un mesmu tou, plantega entrugues reconocibles dende la cotidianeidad de la vida d’un pescador. ¿Qué asocedi cuando se nos dixebra d’una parte de nós, de los nuesos percorríos y la nuesa memoria? Les sos respuestes nunca son obvies, nin siquier apaecen en permedio. ¿Sabemos ónde queremos tar? ¿Escontra quién vamos? ¿Quién vamos ser?

Teles, presente nel so cine, cercana y ensin pudor sobro la so propia mirada, introducir na filmación ensin vergüenza dalguna, bien consciente de la imaxe como un llinguaxe en construcción destináu a la intimidá, l’alcuentru, el conocese y el curiase. Pa ella, la forma del cine ta al serviciu de la comunidá. A cada comunidá, por tanto, correspuénde-y un camín formal distintu.

 

La directora arxentina Ana Katz, nacida en Bonos Aires en 1975, cree que la muyer aprove de llinguaxes que nun apaecíen en determinaos espacios cinematográficos col pesu que merecen. Como un enfoque nel que la diferencia de clase y xeneraciones tien especial importancia na vida de muyeres que trabayen por que’l mundu nun siga igual. Para Katz, si’l cine vien de lleis patriarcales, hai que desarmalo. Si un rodaxe ye ríxidu, el cine – y el suyu facer- tien de retar los espacios de seguridá d’establecer; de lo creativo y de lo granible. En palabres de la cineasta: “la muyer nun ye la madre nin la hermana. Nun ye la novia bona o la mala. Percuerre tou rexistru”.

Esposición d’Alberto Vázquez

Ente les actividaes complementaries, que van siguir anunciándose nes próximes selmanes, inclúyese una esposición entamada pol FICX en collaboración cola Fundación Municipal de Cultura y Universidá Popular de Xixón/Xixón (FMCyUP) dedicada al artista coruñés Alberto Vázquez, un de los illustradores y animadores más reconocíos d’España, que consolidó un mundu bien reconocible con un diseñu de personaxes sobeyosu. Como director d’animación los sos trabayos ganaron trés Premios Goya: Meyor curtiumetraxe d’animación en 2012 por Birdboy y por partida doble en 2017, ganando los premios a Meyor película d’animación por Psiconautas y Meyor curtiumetraxe d’animación per Decoráu.

 


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